Kan du påverka din känsla av välbefinnande?

Tror du att du kan påverka hur du har det i ditt liv? Tror du att du kan påverka din inställning till saker och ting? Tror du att du kan välja att se positivt eller negativt på en situation? Tror du att du genom ett aktivt val kan påverka din känsla av välbefinnande?

Jag fascineras ganska ofta av hur vi människor kan uppleva saker vi gemensamt är med om på så extremt olika sätt. Ibland går jag från ett möte och kan möta en deltagare i korridoren efteråt som tyckte att det var ett av de mest positiva möten hen varit på. När jag sedan möter en annan deltagare vid kaffeautomaten kan denna person uttrycka stark frustration över att mötet var så dåligt. Vad är sanningen? Vem har rätt? De var på samma möte. Träffade samma människor. Lyssnade på samma presentationer. Men en valde att uttrycka det som var bra. Den andre det som var dåligt. Vem tror du mår bäst? Vem tror du har en högre grad av lycka i sitt liv?

Och kanske viktigast av allt, vem av de här personerna vill du vara? Väljer du att se det positiva framför det negativa eller handen på hjärtat, har du en tendens att i många situationer plocka ut det som inte är så bra. Vem väljer du att vara framåt?

Det låter ganska enkelt. Om det enbart handlar om ett val. Eller hur! Och i grund och botten är det precis så enkelt. Det handlar om vilken inställning du väljer att ha till dig själv och till din omgivning. Det innebär inte att man skall vara naiv och alltid ropa ja och halleluja i alla sammanhang. Men det handlar om att se på sitt eget liv som så värdefullt att man väljer att fylla det med så mycket goda saker som möjligt, för att då också bättre stå rustad de tillfällen i livet som är tunga, på riktigt. För sådana stunder har vi alla då och då. Ingens väg är spikrak. Vi får alla då och då känna på att trilla ner i en grop eller se att vägen går åt vänster när man tror att den skall gå åt höger. Men jag är helt säker på att man klarar av dessa gropar och svängningar om man väljer att i grunden ha en positiv inställning.

negativ vs postiv

Jag skulle vilja att du ägnar lite tid åt att fundera på din egen mentala inställningDu kan ha dessa punkter till hjälp när du reflekterar kring hur du brukar agera:

  • Brukar du ha fokus på och uttrycka för dig själv och andra det som har känts bra i olika sammanhang? Eller har du en tendens att se det som inte är så bra?
  • Brukar du uttrycka sådant som du är stolt över? Eller väljer du att lyfta fram sådant du inte tycker så mycket om hos dig själv?
  • När du möter en ny människa, är du nyfiken på vem hen är utan att döma? Eller vet du med dig själv att du snabbt skaffar dig en uppfattning om vem han eller hon är – sätter dem i ett fack? Ger du nya människor en chans att visa vem de är på riktigt?

 

Försök att vara helt ärligt mot dig själv när du gör din reflektion. Här finns inga rätt eller fel. Som sagt var, så handlar det inte om att vara naiv eller överpositiv. Men att bli medveten om hur ens mentala inställning faktiskt kan påverka mer än vad man tror. Och att man själv kan göra ett aktivt val att försöka se det som är bra och lägga mer vikt vid det och istället acceptera det som inte är fullt så bra. Flytta fokus helt enkelt.

Om du är en person som lätt finner det som inte är bra. Som har lätt att fokusera och uttrycka det som är negativt. Hur tror du i så fall att det påverkar dig i din vardag. I ditt liv? Minns att det alltid finns två sidor av myntet. I varje situation går det ALLTID att hitta något negativt. Men i varje situation går det också ALLTID att finna något positivt, något man lärt sig eller något som man är tacksam för.

Så, vad vill du lägga fokus på framåt? Hur vill du leva ditt liv?

För egen del har jag som rutin att varje kväll reflektera en stund över dagen som gått. Jag kallar det för min dagliga ”check-in”. Det är ganska okomplicerat. Jag funderar över om det fanns någon situation som jag kunde hanterat på ett annat sätt – för att vara uppmärksam på vad jag kan lära mig. Vad jag kan utveckla hos mig själv. Jag blir nyfiken på vilken inställning jag gick in i olika situationer med – hade jag förutfattade meningar som påverkade eller hade jag en neutral och positiv inställning. Jag funderar också över om det är något som jag är stolt över och kanske det allra viktigaste som jag alltid avslutar med är att uttrycka för mig själv tre saker som jag är tacksam för med dagen jag lämnar bakom mig. På så vis rensar jag ut tankar som kan snurra. Gör som ett avslut där jag lämnar det jag önskar lämna bakom mig och tar med det jag är stolt och glad över in i nästa dag. Och genom att uttrycka vad jag är tacksam för ger jag mig själv perspektiv på vad som är viktigt. Och somnar på så vis gott när jag släcker lampan.

”I am in charge of how I feel and today I choose to be happy!”

Visst är det ändå härligt! Att vi själva kan ta taktpinnen i vårt liv genom att stanna upp, reflektera och välja vilken inställning vi vill ha och på så vis påverka vår känsla av välbefinnande!

Kanske vill du prova att just idag faktiskt försöka ställa om ditt mindset inför en situation du vet att du kommer gå in. Kanske har du ett möte, där du kan förbereda dig mentalt genom att bestämma dig för att i varje situation som uppstår under mötet försöka att se det som är bra och möjligheterna i det istället för att dras ner i negativitet. Och bli sen uppmärksam på hur det känns i dig. Om du lämnar mötet med en go känsla.

Lycka till och ha en riktigt härlig dag!

”A negative mind will never give you a positive life”

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..