10 tips om du vill göra en mental detox!

Jag tror att de allra flesta av oss någon gång har provat en detox eller någon annan form av rensningskur för att ge kroppen goda förutsättningar. Men hur många av er har någon gång gjort en mental detox?

Jag har själv funderat en hel del på det här. Nu när det är ett så stort fokus på att ta hand om sitt yttre välbefinnande i form av att äta rätt och träna rätt. Är vi lika duktiga på att ta hand om vårt inre välbefinnande? Jag tänker att allt hänger ihop. Att man egentligen inte kan ta bort någon del om man vill må bra på riktigt. Givetvis är det viktigt att tänka på att ge kroppen bra bränsle och självklart behöver vi alla röra på oss i någon utsträckning. Men man behöver också ha rätt mentala inställning och vara rädd om sin insida.

Jag tänkte att jag nu skall dela med mig av mina bästa tips på vad du kan göra för att ge dig själv en mental detox. Några enkla knep som jag upplever kan göra stor skillnad.

Min rekommendation är egentligen att ge sig själv en mental detox-kur på 7 dagar. Men jag förstår att många kan känna att det känns som en lång tid. Kanske rent av omöjligt. En hel vecka. Det låter jobbigt. Men jag tänker tvärtom. Bara sju dagar. Det låter lätt. Det är trots allt inte ens 2% av mitt år. Visst kan jag unna mig det. Visst är jag värd det! Känner du att ändå känns omöjligt med 7 hela dagar, så starta med en helg. Eller kanske en dag. Det som du känner är möjligt för dig. För att prova och se vilka effekter det kan ge.

1. Stäng ner din sociala media

Du kanske vill berätta i sociala medier att du kommer att ge dig själv en mental detox-kur på ett visst antal dagar och därför kommer du skina med din frånvaro under denna tid. Men lovar återkomma och berätta din upplevelse när du gått i mål.

97fc86e314bd1741284bb20737a6834233ae

2. Stäng ner din mail

Lägg en autoreply som talar om att du inte kommer kunna svara på några mail under de dagar dagar du detoxar. Om du behöver ha mail igång för ditt jobb, så bestäm dig för att inte öppna några mail efter arbetstid. Varken jobbmail eller privata mail.

3. Lägg undan din mobil

Jag vet… det här känns nästan omöjligt… Men det är det inte. Kanske behöver du ha en strategi för att de som verkligen kan behöva få tag på dig har en kanal in till dig. Tänk kreativt. Har du en granne, en sambo eller finns det någon annan som de närmsta kan ringa om något akut händer som i sin tur kan få tag i dig och förmedla budskapet? Eller kan du kanske bestämma dig för att kolla dina meddelande en gång om dagen. Men då också verkligen stanna vid det och inte börja tänja på gränserna.

På samma sätt som med mailen, behöver du din mobil när du jobbar, så lägg undan mobilen all annan tid än din fasta arbetstid. Och fundera på om du verkligen måste ha mobilen igång, eller om det blir en ursäkt för att få ha den igång… Och alldeles oavsett, öppna inga appar eller använd inte internet på telefonen utan se den som en gammaldags mobil som du kan använda till telefonsamtal och sms som är jobbrelaterade enbart under arbetstid.

Tänk på att läsa in ett meddelande på din mobil som talar om att det kommer att dröja ett tag innan du återkommer och hur den som söker dig kan få tag på dig om det verkligen brinner i knutarna.

Unknown-3

4. Ta bort allt annat yttre brus

Använd inte dator eller titta inte på TV under dessa dagar. Om möjligt, lyssna inte heller på radio eller poddar.

5. Starta dagen på ett behagligt sätt

Ge dig själv 5-10 minuter av egen tid där du unnar dig själv att känna efter hur du har det just nu. Hur känns det i kroppen? Vilka tankar har du? Hur vill du att dagen skall bli idag? Vad har du för behov och vad kan du göra för att tillgodose dem idag.

6. Andas

Hur ofta tänker du på hur du andas och vad andningen säger dig? När vi är stressade, pressade och i rörelse har vi oftast andningen högt upp i bröstet. Och tar oftast ganska korta andetag. När vi är i vila, som i meditation, går andningen på djupet. Ner i magen ordentligt. Och andetagen blir lugnare.

Lever du ett väldigt intensivt liv är risken att du har fastnat i din aktiva andning och inte går ner i din vilande andning. Det påverkar din hälsa och ditt välbefinnande och ger kroppen signaler på att du är i stress/aktivitet. Så, under din mentala detox vill jag att du blir medveten om din andning. På morgonen när du vaknar och startar din dag, mitt på dagen, på kvällen, när du vilar och när det är dags att somna – hur är det då med din andning? Träna dig på andas hela vägen ner i magen. Andas långsamt, lugnt och skönt. Och bli medveten om hur olika det känns, i kropp och själ, beroende på hur du andas. Lär du dig rätt andningsteknik kan du lättare gå från en stressande känsla, till lugn och harmoni.

7. Var en stund med dig själv i tystnad

Avsätt tid för att vara med dig själv i tystnad, i stillhet. Tycker du att det är svårt, kan du använda dig av meditation. Ligg eller sitt ner och ha stilla mediationsmusik på i bakgrunden. Lär dig, genom att vara i stillhet med dig själv, att lyssna inåt. Du har alla svar inom dig, bara du ger dig tid att lyssna. På riktigt. Det kan ta tid innan man kommer dit, för att man är så van att lösa problem i ”huvudet” genom att tänka fram lösningar. Men om du tränar dig på att vara i tystnad med dig själv kommer de genuina sanna svaren så småningom. Så unna dig att ge dig den här tiden. Och ge inte upp om det inte händer någonting, om du inte hittar dina svar. För tids nog når du dit. Och du har, på riktigt, alla svar inom dig – om du bara lyssnar och har tålamod med dig själv.

5HRfmdXaRuvOWuR7WAxR_woman-506120_640

8. Vila

Att vila är en underskattad aktivitet. I vårt aktiva samhälle där vi alltid skall vara tillgängliga, alltid ha något på gång. Ha härliga aktiviteter att visa upp i våra sociala medier för att visa att vi lever ett aktivt lyckligt liv. Vila är inte längre en del av vår vardag. Det har till och med gått så långt att man numera får boka in aktiviteter för att varva ner. Man åker på olika evenemang där man lär sig att andas, bara vara och ha egen tid. Jag tycker att det är jättebra att det finns. Som en inspirationskälla. För att komma igång och finna vad man själv tycker om. Men det viktigaste är trots allt att finna stunder av vila i din vardag. Kroppen, själen och din hjärna behöver det. Du behöver återhämtning. Du behöver läka, du behöver stressa ner, du behöver utrymme för att bara vara. I din vardag. I ditt liv.

När du gör din mentala detox är vilan väldigt viktig. För du kommer bli trött. När bruset är borta får dina egna tankar utrymme. Och du är troligtvis inte van vid att tänka färdigt dina tankar. I ditt vanliga liv blir du ständigt avbruten. Ett sms, ett telefonsamtal en skön musikslinga du börjar nynna på. Och om tankarna blir jobbiga så bryter du dem genom att sätta igång TV:n eller slå på datorn.

När du nu vilar och är i stillhet med dig själv kommer tankarna snurra fritt. Det kan vara härligt för någon. Jobbigt för någon annan. Oavsett kommer du bli trött. Och då skall du lyssna till din kropp och vila. Det innebär att du under din mentala detox skall hålla kalendern fri och inte ha något inbokat. För att du skall kunna vila och sova när du behöver.

9. Gör en sak i taget

När bruset är borta och du inte har tider att passa eller aktiviteter att genomföra kan du unna dig att göra en sak i taget. I fullständig närvaro.

Det här är inte enkelt. Vi har alla blivit experter på multitasking. Att äta en middag, prata med bästa vännen och titta på TV är helt normalt. Men att äta middagen utan andra intryck, utan med fullt fokus på smaker, dofter och utseende är vi inte vana vid. Studera din omgivning. Var i stunden och gör en sak i taget. Se vad som händer och vad du upplever. Många gånger stärks våra sinnen när vi gör en sak i taget. Maten smaker mer. Din duschkräm doftar starkare. Och samtalet med din vän blir mer givande, eftersom du lyssnar på riktigt.

10. Kvällscheck-in – detta är jag tacksam för

Ni som har följt mig ett tag, vet att det här med kvälls-check-in och att fundera över vad man är tacksam för är något jag alltid tjatar om. För jag vet att det är lätt att skippa det här. Mår man bra och livet flyter på, känns det onödigt. Mår man inte bra och livet skaver känns det motigt. Men får du in en rutin där du varje kväll, en liten stund är med dig själv i stillhet och reflekterar över dagen som varit och skriver ner det du är stolt över hos dig själv och även det du är tacksam för med dagen, avslutar du varje dag på ett positivt sätt och det får dig att somna gott och vakna nästa dag med en go känsla. Det innebär inte att man inte får tänka på sådant som skaver, men det handlar om att man i sin reflektion i de lägen ser hur man eventuellt kan agera annorlunda nästa gång, eller vilka erfarenheter man har fått som man vill ta med sig vidare i livet. Och jag hävdar att hur tuff en dag än har varit, så går det alltid att finna något man trots allt är tacksam för. Och det i sig är en go känsla.

Passa på under din mentala detox att varje kväll reflektera kring dina upplevelser av detta. Ett par minuter varje kväll – det är du värd!

image

Vågar du prova?

Det här var mina 10 tips på hur du kan gå tillväga om du vill prova att göra en mental detox. Att få rensa bort brus och yttre intryck och ägna tid åt dig själv och ditt inre. Om du väljer att göra en sådan här detox, så tänk på att vara extra snäll mot dig själv. Ha en tom kalender och fyll din tid med saker som du tycker om. En härlig promenad, ett långt skönt bad, en extra god middag. Eller något helt annat som du gillar.

Och räkna med att du kommer bli rastlös och lockad att slå på TV:n eller kika in en snabbis på Facebook. Ha en strategi för hur du skall agera om lockelsen blir för stor för att inte trilla dit. Blir det väldigt tufft, behöver du det här mer än någonsin. Se det som att det är bra. Precis som någon som slutar med socker kan få det besvärligt med huvudvärk, trötthet, irritation och annat kommer du troligtvis uppleva en del saker som känns jobbiga. Men precis som effekterna man får av att sluta äta socker kommer efter det att man har härdat ut allt som varit jobbigt, är det med en mental detox. Lättnaden, stillheten och lugnet inombords kommer efter ett tag. För en del tar det längre tid än för andra. Men det kommer. Om du har tillit och tålamod.

Jag hoppas att du vill och vågar prova, för det är faktiskt magiskt att få komma i kontakt med sig själv och öka sin närvaro med skärpta sinnen. Kanske kan du gå ihop med några vänner eller med din partner och göra det tillsammans. För att stötta varandra och kunna dela era upplevelser och erfarenheter.

Kram Å!

Instagram: @asanyvall

  1. Vicky skriver:

    Hej Åsa! Vilket fantastiskt bra inlägg med bra tips! Tack för du delar med dig. Jag skriver själv en blogg om yoga, inre och yttre hälsa. kika gärna in!

    1. Skall absolut kika in på din sida! Tack för din fina feedback! Blir så glad! ❤️

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..