Tips på hur du kan hantera din ångest

Att ha ångest kan vara besvärligt. Riktigt besvärligt. Det finns väldigt mycket man kan göra för att lära känna sin ångest och de signaler man får för att stanna den innan den tar över. Men om den överväldigar dig så har jag några tips som jag vill dela med mig av, som kan hjälpa, när ångesten är där.

6 tips att ta till när ångesten är där

1. Påminn dig om att ångesten inte är farlig. Det är obehagligt, men det är inte farligt.

2. Acceptera att du har ångest. Skuldbelägg dig inte och försök inte att hindra den för det kan trigga den ytterligare. Den är där den är just nu, så det enda du kan göra är att acceptera din ångest med vetskap om att det går över.

3. Påminn dig om att det går över.

4. Fokusera på din andning. Ta några riktigt djupa andetag där du känner att du får ner luften i magen så att den lyfter sig på inandning och att luften töms ordentligt på utandning. Det kan ta lite tid innan du kommer ner djupt i andningen, så försök att ha tålamod. Är det svårt att landa i andningen så kan du prova att andas i fyrkant som fungerar för många som har ångest.

Så här går det till att andas i fyrkant:
* Blunda och föreställ dig en fyrkant.
* Låt blicken följa den vänstra sidan nedifrån och upp medan du andas in långsamt genom näsan. Räkna under tiden långsamt till fyra.
* Låt blicken följa linjen från det övre vänstra hörnet till det över högra hörnet medan du håller andan och långsamt räknar till fyra.
* Låt sedan blicken gå från det övre högra hörnet till det nedre högra hörnet medan du långsamt andas ut genom munnen och räknar till fyra.
* Medan blicken går tillbaka till det vänstra nedre hörnet håller du andan i fyra sekunder.
* Fortsätt så länge som du behöver.

Unknown

För att det skall fungera bra är det fint om du tränar dig på den här tekniken när du inte har ångest, så att den sitter när ångesten har knackat på din dörr.

5. Rör på dig. Att röra på sig fysiskt hjälper mot ångest.

6. Värme hjälper mot ångest så prova att ta en varm lång dusch, kryp ner under en varm filt, drick en varm kopp the eller något annat som ger dig värme.

Berätta att du har ångest

Berätta gärna för dina nära och kära att du kan drabbas av ångest och berätta vad du behöver när det sker. Så kanske de kan hjälpa dig om du själv förlorar ditt fokus på vad som hjälper när du blir rädd och orolig. Tänk på att vara extra snäll mot dig själv och släpp dina krav och måsten när du drabbas av ångest. Det kräver mycket energi från dig och ofta blir man trött när ångesten klingar av. Så ta väl hand om dig.

Reflektera och ta med dig dina nya erfarenheter

När ångesten har klingat av och det har gått en stund och du upplever att du känner dig stabil igen, så ägna gärna en stund åt att reflektera över situationen du var med om. För att bli medveten om vad som hände och vad som triggade, så att du kan öka din erfarenhetsbank och stävja så många ångestattacker framåt som möjligt.

Här är några frågor som du kan ställa dig:

1. Vad var det som hände?
2. Vad var det som du reagerade på?
3. Vilka tankar dök upp när det här hände?
4. Hur kändes det i kroppen?
5. I efterhand, kan du se att det var på gång – fick du några signaler?
6. Hur vill du hantera en liknande situation framöver för att minska risken att få ångest? Vad har du lärt dig?
7. Vad är du stolt över hos dig själv med hur du hanterade ditt mående den här gången?

Viktigast av allt

Jag tror att en av de allra viktigaste saker med ångest är som jag skrev i början. Att acceptera att du har det. Att vara medveten om att det just nu är något som påverkar dig i ditt liv. Att det är ofarligt, men kan vara besvärligt. För när du har kommit dig kan du också påbörja arbetet med att minska tillfällena då du drabbas av det. Dels genom ovanstående övningar, men framförallt genom att söka professionell hjälp för att få bra verktyg och för att ta reda på vad orsaken i botten är att du är drabbad. För att få läka och må so bra som möjligt framåt.

Young woman with Tea Gazing Out Window

Att ha ångest är vanligt. Det är verkligen inget att skämmas över. Det är i stället en viktig signal till dig som du behöver ta på allvar och bli nyfiken på varför du har det och hur du kan gå tillväga för att bli så fri som möjligt från den. Vår kropp och vårt sinne är fantastisk! Den ger oss hela tiden små hintar om vad vi behöver. För att leva så gott som möjligt utifrån de förutsättningar man har. Sen är det inte alltid så lätt att själv förstå signalerna eller veta hur man skall hantera det. Men då finns det fin hjälp att få.

Ta väl hand om dig! Kram Å

Instagram: @asanyvall

  1. Mycket bra & intressant skrivet av dig Åsa, jag har hört några reportage om ångest & panikångest, depression. Det verkar vara ett väldigt laddat ämne & känsligt ämne som äntligen tas upp mer i sociala medier,nyheter,podds, radio, med mera!!!! Det är nog många människor som kan känna igen sig i att ha känt ångest på ett eller annat sätt någon gång i sitt liv/ sina liv?! Vi är alla människor i slut ändan, med känslor.

  2. Åh vad underbart att läsa! Jätte bra tips! Har en fråga:
    Hur ska man göra för att se signalerna? Om ångesten bara kommer helt oväntat? Jag fick det i fredags och det var det jobbigaste jag varit med om eftersom det hände i skolmatsalen❤️🙈

  3. Hej!
    Min dotter som snart är 23 år har depression och ätstörningar. Hon har fått bra hjälp på sjukhuset där hon gått varje dag i flera månader. Hon äter som hon ska men hon känner ofta att hon är tjock men får säga till att det är hon inte. Det var väldigt bra det du skrev hur man ska göra. Har skickat detta till henne så hon kan försöka göra det du skrev.
    Ha det så bra

    1. Fint att din dotter får hjälp och är på väg mot sitt välbefinnande. Det tar tid, men tiden är också en del av läkandet. ❤️

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..