Det är jag verkligen värd! Eller?

Helgen närmar sig och kanske börjar du planera för fredagsmyset, lördagsmiddagen och söndagsfikan. Men innan du rusar iväg till affären och börjar baka hej vilt i köket, full av entusiasm, skulle jag vilja att du tänker till lite grand på det här med att unna sig. Vad står det för egentligen? Vad betyder det för dig? Är mat och godsaker ett sätt för dig att belöna dig på?

Vi har skapat ett beteende som i mångt och mycket bygger på att man skall unna sig något så fort man har ett socialt sammanhang. Man skall äta något (ofta lite onyttiga varianter), dricka läsk eller alkohol, avrunda med en rejäl dessert och givetvis skall det också finnas godis och snacks tillgängligt. Det sätts samman med att umgås. Man unnar sig.

IMG_0224

Det är jag värd!

Här är några exempel på tillfällen när man många gånger tycker att man skall få unna sig något:

• När man skall träffa en vän på stan eller hemma – vad gör man oftast då. Jo man tar en fika. Man unnar sig.

• På fredagen har man givetvis fredagsmys. Man unnar sig.

• På lördagen är man värd lite lördagsgodis. Eller ett glas vin. Man unnar sig.

• När barnen har gjort något bra – då ger man dem lite godis – eller en glass – eller tar en fika. Man unnar dem det, nu när de varit så duktiga.

• Har man haft en bra dag på jobbet. Ja, då är man givetvis värd att fira det. Man unnar sig.

• Har man haft en dålig dag på jobbet. Då är man värd att få trösta sig med något gott. Man unnar sig.

• Om man har tränat ordentligt. Då kan man äta något onyttigt, för då har man ju rört på sig och varit rätt så duktig. Man unnar sig.

Ser du mönstret?

Vi har, de allra flesta av oss, skapat ett belöningssystem kring onyttigheter. Vi finner orsaker till att vi alltid har en ursäkt till varför vi är värda att unna oss något onyttigt. Och vi för över detta på våra barn genom att koppla allt som skall vara positivt och mysigt till godsaker och andra onyttigheter.

Vad tänker du om det här?

Kanske kan du ägna lite tid åt att fundera kring om du kan känna igen dig i något av exemplen ovan. Hittar du kanske även andra beteende hos dig som du har skapat för att få unna dig något? Fungerar mat och godsaker som ett belöningssystem för dig?

Vill du i så fall ha det så (eller om du har barn föra över det beteendet till dem)? Om du svarar nej på den frågan – vad kan du i så fall byta ut så att ditt belöningssystem innehåller andra saker som du kan unna dig – som du på riktigt mår bra av?

Ägna i så fall lite tid åt detta och skriv ner det som du kommer fram till.

Andra sätt att unna sig

Så hur skulle man kunna tänka istället. Här är några exempel:

• När jag skall träffa min vän – föreslå att ta en lång skön promenad istället. Eller kanske gå på en härlig konstutställning. Något som ni båda uppskattar och tycker om.

• Istället för att landa i TV-soffan efter tacosen och ladda bordet fullt med godis, chips, läsk och vin – så gör något roligt istället. Om du har barn så lär dem att fredagsmys består i att ha tid tillsammans. Gå ut och kicka boll. Pyssla med något. Spela spel. Ge varandra tid och uppmärksamhet. Det mår alla bra av.

• Istället för lördagsgodis och ett glas vin. Ta ett skönt bad, läs en bok, ring det där samtalet du så länge tänkt att göra. Och om du vill ha något gott – välj ett alternativ du mår bra. Goda smoothies. Färska hallon och blåbär.

IMG_0227

• Om man lägger ihop de bra dagarna man har på jobbet med de dåliga dagarna man har på jobbet – ja då blir ju det alla dagar på jobbet. Se det som en del av livet. Det går upp och det går ner. Ägna hellre tid åt din dagliga check-in och se om du kan finna mönster. Vad är det som skiljer de bra dagarna från de dåliga. Kan du plocka in mer av det som känns bra för att minska de dåliga dagarna. Om de dåliga dagarna är för många och du inte kan påverka dem – ja då kan du kanske påverka det genom att fundera på om du vill göra något annat. Studier, nytt jobb. Bara du vet – men du behöver lyssna inåt och identifiera vad du behöver för att må bra. Snacka om att unna sig!

Make it a choice, not a treat!

Med detta säger jag inte att du aldrig skall äta en chokladboll eller ta ett glas vin. Men se till att vara säker på, innan du äter det, att du vet varför du äter det. Det finns ett uttryck som jag själv alltid använder, nämligen: ”Make it choice, not a treat”. Gör ett aktivt, medvetet val och ät det inte för att belöna dig eller unna dig. Använd det inte som tröst eller för att hylla dig. Utan se det som just ett alternativ och fundera på om det är det du verkligen vill ha eller om du vill ha ett annat alternativ och fylla det behovet du har med något annat. Kanske är ditt behov att trösta dig själv – ring en vän och be om stöd och berätta vad du behöver. Eller om du har en partner – be om kram. Lär dig att känna igen dina signaler och lär dig att tolka vad du behöver. På så vis blir du dirigenten i ditt liv och kan säkerställa att du fortsätter din resa framåt på ett smart, härligt och glatt sätt.

”Make one healthy choice. Then make another”

Instagram: @asanyvall

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..