10 tips på hur ni kan minska gnället hemma!

När man lever ihop med någon så är det oundvikligt att man då och då hamnar i situationer där man blir irriterad över vad den andre gör eller inte gör i hemmet. Det är en del av att vara olika individer – att man inte alltid tänker likadant och gör saker på samma sätt. Men när det tar överhanden i relationen. När det mesta som sägs handlar om att gnälla på varandra eller en situation. När det suckas och visas med hela kroppsspråket att man när missnöjd. Ja, då har det blivit ett problem.

Jag tänkte idag dela med mig av mina tips på vad man kan göra om man har hamnat där och vill undvika att fastna i ett sådant sätt att leva. Eller om man känner att man är på väg in i det, men vill bromsa innan det går för långt. Som vanligt – plocka det du tror på och undvik det du du inte vill pröva. Du får plocka russinen ur kakan, precis hur mycket du vill.

1. Tankeläsning fungerar inte

Som alltid. Inget går att lösa genom förhoppningen om att den andre skall läsa ens tankar och på så vis förstå vad man längtar efter eller stör sig på. Det är omöjligt! Vi vill så gärna i en relation att det skall fungera på det sättet – men det skapar istället bara frustration och irritation. Utgå från att den andre inte har en aning om hur du känner. Även om du upplever att dina suckar talar sitt tydliga språk. Eller att du diskar med extra tydliga rörelser med förhoppning om att din partner skall läsa in att ”ojdå, nu diskar visst min älskling för femte gången i rad, det är nog dags för mig att ta över”. För det fungerar inte så. Vi är inte tankeläsare. Och vi tolkar inte alltid alla signaler rätt.

2. Avsätt tid för att prata

Så bestäm er för att avsätta tid för att gå igenom om hur det fungerar med allt praktiskt i hemmet. En stund när ingen av er är irriterad, utan en stund som är planerad för att ge er båda de bästa förutsättningarna för att skapa ett gemensamt hem där ni kan känna er trygga och där ni båda hjälps åt för att det skall kännas bra. När ni sedan sitter ner och pratar, se till att ni kan göra det i lugn och ro. Utan att bli avbrutna, utan yttre brus. Skapa en fin atmosfär. Ge er de bästa förutsättningarna för ett fint möte.

3. Syndabock

Det handlar inte i samtalet att ta chansen att berätta för den andre om allt man själv gör och allt som den andre inte gör. Börjar ni där kommer det inte bli ett bra samtal. Oavsett om man vill eller inte skapar det en känsla av att man behöver försvara sig och det blir inga bra förutsättningar för att finna lösningar som ni båda kan trivas med. Att ni tar det här mötet är för att ni behöver förändra något. Det behöver ni inte ta upp, utan det förstår ni båda att syftet med mötet är. Så undvik meningar med ”Jag gör alltid…” Du gör aldrig…”

4. Kartlägg vad som behöver göras i ert hem

Istället för att utgå från vad som fungerar och vad som inte fungerar idag, så starta istället med ett helt annat ingångsläge. Gör en kartläggning på vad som behöver göras i ert hem och hur ofta. Kom överens om detta i sak – utan att här blanda in vem som skall göra det. Bestäm er för hur ofta ni tycker att ni vill att det skall handlas, städas, tvättas, plockas, dammas etc. Och skriv ner det på ett papper.

5. Kartlägg vad som behöver göras utanför ert hem

Fortsätt sedan med att prata om sådant som behöver göras utanför ert hem och hur ofta ni tycket att det behöver göras. Och igen, utan att blanda in vem som gör det idag eller vem som borde göra det framåt. En neutral kartläggning om hur ofta ni tex vill tvätta bilen, klippa gräset, köra barnen till aktiviteter, hålla kontakt med släkt och vänner etc. Även detta skriver ni ner på ett papper.

6. Kartlägg er sysselsättning

Nästa steg är att prata om hur mycket tid ert arbete eller era studier tar. Hur många timmar lägger var och en av er på att arbeta samt att ta sig till och från arbetet. Igen, utan att värdera eller ha åsikter om det. Detta skriver ni också ner på ert papper.

7. Kartlägg ert mående

Det sista och kanske det svåraste att kartlägga är hur er hälsa ser ut. Ert mående. Men även detta är viktigt att ta med in i kartläggningen. Kanske är det någon av er som tagit sig ur en utmattning och då behöver man ha hänsyn till det när man sedan går vidare. Kanske har någon mycket energi och den andre mindre. Är båda trötta eller är båda pigga. Låt den ena berätta hur den har det, utan att döma eller värdera. Och låt sedan den andre göra det samma. Och minns att det är ingen tävling i vem som mår bäst eller sämst. Var ärlig och uppriktig. Sann mot dig själv och din partner.

8. Dags att strukturera och fördela

När ni nu har skrivit ner vad ni önskar skall bli gjort i och utanför hemmet är det dags att börja prata om vem som skall göra vad. Här behöver ni också ta hänsyn till arbetstid och mående. Med syftet att ni skall skapa ett hem som är rättvist och jämställt. Och det blir det först när man också väger in dessa aspekter. För om man delar upp det som så att båda tex skall diska två timmar om dagen, men den ena jobbar 2 timmar och en andre 10 timmar så kan nu det som låter som jämställt i hemmet istället bli väldigt orättvist.

När det gäller att dela upp vem som gör vad är mitt bästa tips att man först resonerar om vad man tycker om att göra i hemmet och fördela det. Och att ni också ser om det finns saker som ni vill göra gemensamt eller var för sig. När ni har fördelat det, så se hur mycket tid var och en har ”tagit” av sysslorna och fördela sedan resten av det som är kvar så att det känns rättvist.

Kanske kan man göra som så att man tar vissa sysslor varannan vecka för att snurra på det som ingen av er tycker är så roligt att göra. Eller så kanske ni kan se om ni har råd och möjlighet att lägga ut dessa uppgifter på någon annan. Kanske kan ni ta in en städfirma. Eller om ingen gillar att handla – kanske kan ni beställa hem mat från internet. Se vilka genvägar ni kan ta för att skapa mer tid i ert hem för sådant som ger er glädje. Man behöver inte äta välbalanserad mat varje dag. Det går att någon gång i vecka äta fil och flingor eller att köpa något färdiglagat. Resonera tillsammans om hur ni vill ha det i ert liv. Vad är viktigt?

9. Finns det tid över till annat?

När ni nu har fördelat sysslorna på ett sätt som känns bra för er blir det viktigt att ta ett steg tillbaka och se så att inte all ledig tid blir tid där saker måste göras. Är det så behöver ni minska ner er ambitionsnivå. Se över planen ni lagt och skala av. För det viktigaste av allt är trots allt att skapa ett liv där man mår bra och det gör man inte om hela livet blir inrutat i jobb och sysslor. Det är viktigt att ni ser till att det finns utrymme för egentid och vi-tid. Tid där man själv får göra sådant som man mår bra av och tid där man kan göra saker tillsammans som man mår bra av och som bygger vårt vi. Både JAG och VI behövs det bra med utrymme för i relationen för leva gott. Då kan det hända att man får sänka ambitionsnivån. Kanske städa lite mer sällan. Storhandla en gång i veckan istället för varje dag. Stå ut med lite tvätt i tvätthögen etc. Ja, jag tror att du förstår hur jag tänker.

10. Utvärdera och omvärdera

Livet är pågående hela tiden. Saker och ting förändras och vi med det. Även om det nu känns som om allt är bra utifrån den plan ni lagt så behöver ni ha förståelse för att kunna justera det ni bestämt och förutsättningarna förändras. Så bestäm er för att då och då, med en regelbundenhet som ni gillar, sitta ner och prata om just detta. Och då är det viktigt att ni har en planerad tid så att det inte händer när någon har fått nog och uttrycker sin frustration över något. Utan precis som i punkt 2 – avsätt tid för ett bra samtal. Där kan ni ta upp; Hur fungerar det nu? Behöver vi justera något? Har något hänt som påverkar att vi behöver tänka på ett annat sätt? Hur mår vi i det här? Kärleksfullt med syftet att hela tiden ge varandra bästa tänkbara förutsättningar för att få trivas ihop i vardagen.

Varmt lycka till med era samtal och hoppas ni finner sätt att hantera er vardag som ni båda mår riktigt bra av!

Instagram: @asanyvall

Hemsida: www.regnsken.se

LOADING..