Träningsglädje är så himla överskattat tycker jag. Skulle jag träna bara när jag är motiverad hade jag nästan aldrig kommit i väg. Det handlar om beslutsamhet, disciplin och prioriteringar. Att bara göra. Och att du har klart för dig själv ”varför” du gör det. Vet du inte varför du tränar (eller borde träna), ta reda på det. Bestäm dig för hur du vill må, orka och åldras.

Trots medvetenhet och självinsikt, pendlar träningsmotivationen för dem flesta. Jag som exempel; jobbar daligen med min motivation och använder mig av olika mentala verktyg föra att boosta mig själv i min vardag. Tror det är få människor som är som min akrobatiska ninja till make som är uppe och snurrsparkar och balanserar på bollar –  innan ens tuppen har vaknat 365 dagar om året.

 

Mårten i morse klockan 05:00, sharp! Vad ska jag säga? Opposites attracts! ;-)

Mårten i morse klockan 05:00, sharp! Vad kan jag säga om våra olikheter? Opposites attracts! ;-)

Här är mina 7 bästa kick ass-tips att ta till när motivationen tryter:

Tänk på dig själv och din kropp med kärlek. Träning och motion är inget "straff", tvärtom! Vi gör det för att vi älskar vår kropp och respekterar skinnet vi lever i. Det handlar inte om magrutor och jeansrumpor, det handlar om att orka och leva länge – stark kropp i balans är en glad kropp! Foto: Birgersdotter.com

Tänk på dig själv och din kropp med kärlek. Träning och motion är inget ”straff”, tvärtom! Vi gör det för att vi älskar vår kropp och respekterar skinnet vi lever i. Långsiktigt handlar det inte om magrutor och jeansrumpor, det handlar om att orka och leva länge – en stark kropp i balans är en glad kropp! Foto: Birgersdotter.com

Träna på morgonen:

– Det absolut bästa för träningsgaranti är att få det överstökat direkt på morgonen. Ställ klockan en timme tidigare och försöka att undvika att snooza. Du kommer förmodligen att vara trött i början och vackla i ditt hurtiga beslut – att fixera tanken vid känslan efteråt kommer garanterat att hjälpa benen över sängkanten.

 

Mentala ”vapen”:

– Är du morgontrött som jag så ha en positiv tanke redo som ett extra mentalt ”vapen”: Kanske något roligt du ska göra som du sett fram emot länge – en träningsresa eller ett lopp du har anmält dig till. En person som du längtat efter och som du nu äntligen ska träffa … Eller att du äntligen, tack vare dina nya sunda vanor, kommer i favoritjeansen igen som länge varit för strama över rumpan. Instagrambilden efteråt. Träningen som inte postats på instagram har aldrig hänt, heller hur? 😉  Yttre drivkrafter eller inte, ALLT som får dig att röra på dig är bra!

Vänd depp till pepp:

– Vaknar du totalt nollad, sätt på en bra låt! Musik är det bästa botemedlet mot ett deppigt sinne. Även färger påverkar sinnet till det positiva, sätt hellre på dig ett färglatt kitt än ett svart en gråmulen marsdag.

Gör det inte för svårt:

– Du behöver inte träna länge och ta i så att du spricker för att ha gjort ett godkänt pass: Jogga 20 minuter och kör tre eller fyra basövningar som involverar fler muskelgrupper samtidigt: T.ex. Burpees, marklyft, utfallssteg med rotation och bergsklättraren. Kör 10-15 repetitioner och tre eller fyra varv. Ett sånt pass behöver inte ta mer än 30-40 minuter om du är effektiv. Vill du inte gå på gym så gympa hemma, promenera till jobbet eller simma några längder.  Det finns minst lika många träningsmetoder som det finns ursäkter. 😉

Frigör tid:

–  Ovasett om du tränar på morgonen eller på eftermiddagen, handlar det om prioriteringar. Radera Facebook-appen och avsätt tid- och fokusera på dig själv (Istället för att bry dig om vad ”alla” andra sysslar med).

Välj mat du blir glad av:

– Att vi inte ska äta socker vet vi ju vid det här laget (eller hur?), ändå så äter vi det!? Socker (snabba kolhydrater) är skadligt av många skäl men en avgörande faktor är att det påverkar humöret till det sämre: Du blir däst, trött och lynnig vilket inte är bra för träningsmotivationen. Satsa på att äta så fiberrika kolhydrater som möjligt och spara snasket till en dag i veckan. Eller inte alls.

”Beacuse I´m worth it”:

Tänk på dig själv och din kropp med kärlek. Träning och motion är inget ”straff”, tvärtom!  Vi gör det för att vi älskar vår kropp och respekterar skinnet vi lever i. Långsiktigt handlar det inte om magrutor och  jeansrumpor, det handlar om att orka och leva länge –  stark kropp i balans är en glad kropp!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..