Med tanke på gårdagens inlägg och det där med att etablera nya vanor, tänkte jag tipsa om hur man kan göra för att lura hjärnan att tycka att gympa är bättre än vin, godis och pizza. I mångt och mycket handlar det om att ändra tankesätt kring vad som är att unna sig eller inte.

Hjärnan är formad från tiden då vi levde på savannen och då det viktiga var att överleva för dagen än att planera för hur man ska ha det när man är 70 år gammal. Om du vet vad du vill göra och förändra dina vanor över tid gäller det att vara smart och jobba med hjärnans kortsiktighet. Som att hitta nya belöningssytem –på  så vis kan du lura hjärnan kopplar ihop anträngning med något positivt och lustfyllt.

7 tips som får dig att lyckas med nya sunda vanor

Att leva hälsosamt och motionera kan vara roligt. Det gäller bara att lura hjärnan att förstå det i övergången från soffpotatis till hurbulle.

Att leva hälsosamt och motionera kan vara roligt. Det gäller bara att lura hjärnan att förstå det i anpassningsfasen från soffpotatis till hurbulle. ;-)

Budgetspa istället för fredagsvin: Det bästa med att gå till frissan är de 5 minuterna huvudmassag i schamponeringen. Varje gång jag liggsitter där i stolen känns det som att kroppen nästan lyfter från underlaget och all stress fullkomligt rinner av mig. Istället för att lägga 300 kr i baren kan du njuta av till exempel Ayurvedisk huvudmassage med olja (shiroabhyanga) vilket är en  skön massage för huvud, ansikte nacke och skuldror, armar och händer. Ges med varm olja och löser upp stress och ger ökad klarhet åt sinnet. Hjälper till att stilla oroliga tankar och mjukar upp stela skuldror. På så vis sparar du både kalorier och huvudvärk.

Microträning: Är du en riktig soffliggare kan ett sätt att börja motionera vara att börja med korta turer runt kvarteret på bara några minuter. Eller gå ner till gymmet med inställningen ”10 minuter i taget” (KLICK) Detta för att skapa en ny vana och inte så mycket för resultatet skull. Eftersom kan du lägga på några minuter i taget och rätt som det är, utan att du ens förstått hur det gick till, längtar du efter nästa träningspass.

Lägg till istället för att ta bort: Förbud är det sämsta du kan syssla med när det kommer hjärnan. Tänker du att ”du INTE ska dricka vin” kommer det garanterat bli motsatt effekt. Hjärnan förstår nämligen inte vad ”inte” betyder och registerar endast VIN. Tänk hellre att du ska lägga till en massa bra saker till kostcirkeln för att du och din kropp är värd det. Fyller du tallriken och glasen med så mycket nyttigt du bara kan, får du inte plats med lika mycket dåligt.

Gympa istället för pizza: Tänk på dig själv och din kropp med kärlek. Har du haft en riktig skitdag så fortsätt inte att elda på ”brasan” med en massa dåligheter utan gör något bra för dig själv. När humöret är nertryckt i skorna är det lätt att ta till med skräpmat, godis eller alkohol – vilket bara kommer att få dig att känna dig ännu sämre efteråt. Träna för att du älskar din kropp och se det inte som ett ”nödvändigt ont” eller en bestraffning.

Ger du din kropp vad den behöver kommer du få så himla mycket tillbaka.

Ger du din kropp vad den behöver kommer du få så himla mycket tillbaka. Jag lovar!

Positiva spiraler: Av att göra bra saker för dig själv (och tänka snälla tankar om dig själv) kommer du upptäcka att du ökar din inre styrka för varje dag som går med din nya vana. Stoltheten och självförtroendet som kommer med att klara nya utmaningar kan ingen ta i från dig!

Delmål på vägen: Glöm inte att sätta upp små delmål och berömma dig själv på vägen. Kanske i form av ett glossy magasin eller ett par nya underkläder … eller en ny träningstopp? Små saker som gör det roligare på vägen mot det långsiktiga målet.

Denna superläckra BH-topp från Björn Borg sätter jag hellre på mig än vräker i mig en massa onyttigheter.

Denna superläckra BH-topp från Björn Borg med korslagda band i ryggen sätter jag hellre på mig än vräker i mig en massa onyttigheter.(KLICK)

Läsodis istället för lösgodis: Jag älskar att läsa. En bra feelgood-bok är världens bästa verklighetstillflykt. Jag har till exempel precis läst ” Toscana tur & retur” av Åsa Hellberg. En superromantisk komedi om två medelålders kvinnor som bejakar sig själva, livet och kärleken. 300 sidor välmående rakt igenom. Åsa får mig att se fram emot att fylla 50. (KLICK)

Läsgodis istället för lösgodis ... Boktips!

Läsgodis istället för lösgodis!

 

  1. Det var då en sabla artikel att sluka dyr färg från folks skrivare, bästa webb-master och det är ingenting som lockar eventuella intressenter att vilja återkomma till den här webbplatsen, kan jag försäkra ! ! ! ! ! Bland annat erhålls här nästan en hel sida med uteslutande svart färg samt helsidor med meningslösa bilder på en halvnaken brud i bikini och bilden på en roman – tillhandahållande av pappskallekompetens, kallas det för ! ! !

    1. Oj! Detta var verkligen en stark reaktion Harriet. Men tack för din feedback. Och tur är väl det, att det finns så många andra webbplatser att besöka 🙂 Ingen tvingar någon att återkomma hit. Vänligen. // Malin ”pappskallen” Nylén

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..