Jag bloggar senare och senare på kvällarna och snart blir det kanske min nisch som nattbloggaren. ”En röst i natten”, kommer du ihåg den gamla 80-tals serien? Hade Mårten, som befinner sig i utomlands just nu, varit hemma hade jag aldrig suttit så här och nattmanglat. Vi brukar vara i säng senast klockan 21.00 på vardagarna och stiga upp tidigt. Har bara lite svårt att komma till ro utan honom brevid mig i sängen. Åt nyss 10 finncrisp  med smör och ost som direkt konsekvens av att jag glömde äta middag. Det hade heller hänt om Mårten varit här. ”Dumma Mårten som är i Thailand”  (Jag kan tydligen inte lämnas ensam).

Den här dagen har varit bra. Mötte upp världens bästa Tessan direkt efter tandläkarbesök och möte med revisorn, för att fira det vackra vårvädret. Drack första glaset iskall sauvignon blanc på tre månader. Minst. Kombinationen tandläkarbedövning, räksallad och vin var en riktig vinnare, ha ha!

Vårens första glas vin <3

Vårens första glas vin <3

Nu när solens första värmande vårstrålar kittlar våra svältfödda D-vitamin dränerade bleka anleten, blir snart bilden av sommar, bad verklighet. Man förstår att innan man vet ordet av, kommer det vara dags för bikini och strandliv. Och jag som sitter och kränger mofflar drivor med kex så här sent på kvällen? ”Hjälp.”

Inte för att jag rekommenderar någon att träna med sommarformen som målsättning. Tvärtom, ordinerar jag hälsosamt leverne året om – vinter som sommar, höst som vår. Du ska träna och leva sunt för DIN skull – inte för vad någon annan ska tänka och tycka om dig och din kropp.

Det här med att träna för att se ut, är lite tabubelagt i den här inre hälsa-vågen som råder: – Jag tränar för att må bra och för att leva länge …” Så låter det på de flesta håll. Grattis! Det är verkligen fantastiskt – så länge du menar det?

Hälsan bör vara vår drivkraft ”numero uno” och varför vi väljer att träna och äta sund mat. Faktiskt är roligare att röra på sig än att dumstirra i soffan på ”Keeping up with the Kardarshians” (eller inte)

”Wow! Att träning kan vara så HÄR kul?!”  Så hoppas jag att du ska känna den dagen du hittar en träningsform som passar dig och din träningspersonlighet.

Men det är faktiskt okej att träna för att vara snygg i bikini. Man får faktiskt vilja vara bikinifit. Och till och med säga det högt. Med risk att bli anklagad av att vara ytlig  – Jantelagssverige du vet. 😉

Inifrån och ut eller utifrån och in? ( ” Whatever floats your boat.” ) Oavsett vad som får dig att träna, är konsekvensen av att du rör på dig TOPPEN.

I går behandlade jag essensen av livet och i dag är det fettförbränning som står på tapeten. Högt och lågt, precis som i verkliga livet.

Här får du fem effektiva och väl beprövade tips som verkligen boostar fettförbränningen.  Ingen raketforskning direkt men det funkar. En liten ”efter påsk-kick”  efter långhelgens godismaraton och stugsittande. Det är faktiskt bara två veckor sedan det var påskafton. Lätt att glömma, eller hur! Tiden rusar på så snabbt.

Bränn fett fort –  5 knep som funkar för alla!

Fettförbränning handlar om att göra av med mer energi än vad du gör av med.

Fettförbränning handlar om att göra av med mer energi än vad du gör av med.

Regelbundna måltider: Regel nummer ett för fettförbränningen, är att äta regelbundna måltider. Magen och kroppen behöver ha någonting att jobba med hela tiden över dagen, annars signalerar hjärnan ”svält” och kroppen börjar spara på fettreserverna. Du behöver inte äta stora mål. Jag brukar rekommendera fem-sex små näringstäta mål, utspridda över dagen: frukost, mellis, lunch, mellis, middag, mellis och kvällsmål. Ett hett tips för dig som vill minska på midjemåttet är att prioritera proteinkällan (fisk, fågel, kött mm) och begränsa kolhydratsintaget efter lunch: Ersätt pasta, ris, potatis och bröd med mättande grönsaker som broccoli, blomkål, spenat och morötter. Och inte göra som jag och nattäta finnscrisp 😉

Ät ofta men bra.

Ät ofta men bra.

Drick dig slank: Din kropp består till större delen av vatten. Visste du det?  Kroppen behöver omsätta vatten till alla de processer som pågår samtidigt i kroppen. Som till exempel fettförbränningen. Enkelt förklarat: En uttorkad kropp bränner inte fett effektivt. Så välj gärna vatten framför vätskedrivande drycker som kaffe och lightläsk.

Vatten är A & O för en effektiv fettförbränning. Foto: Sandra Birgersdotter

Vatten är A & O för en effektiv fettförbränning. Foto: Sandra Birgersdotter

Låt korken sitta kvar på flaskan: Alkohol. Ack så trevligt och gott men tyvärr så motverkande för fettförbränningen. Enkelt förklarat: Alkohol är ett energirikt gift och så länge du har alkohol i blodet jobbar kroppen sig blå för att förbränna alkoholen (och inte fett.) Fettförbränningsprocessen hämmas så länge alkhol finns i blodet. Drick medvetet och med måtta och spar drinkarna till särskilda tillfällen.

D-vitamin gör dig fin: Det finns till och med en diet som kallas för ”D-vitamin dieten”. Vitaminen som finns naturligt i ägg, fet fisk och i solljus. I kombination med andra fettförbrännande utlösare, ska D-vitamin vara värsta kicken för fettförbränningen. Vilket fall som helst så är det vetenskapligt bevisat att D-vitamin är ett lyft för humöret. Och känner du dig mer positiv är det också lättare att låta bli godis och andra sockerkickar.

Träning innan frukost?: Det har på sistone omdebatterats livligt huruvida morgonträning på fastande mage är avgörande för viktminskning eller ej? Det finns studier som påvisar att det finns vissa fördelar när det kommer till fettförbränning och träning på fastande mage. Men när det gäller långsiktig viktminskning, handlar det om kaloribalans/energibalansen, det vill säga – kaloriintaget vs kaloriförbrukningen.

Tänk på vad du stoppar i munnen och träna på den tidpunkt på dagen när du har mest energi. Det är mitt tips! För att orka hålla i dina goda vanor är det viktigt att må bra under tiden.  Läs mer om fettförbränning innan frukost HÄR.

Morgonpromenader innan frukost och är skönt. Jag får dem naturliga eftersom att hundarna alltid måste ut och kissa.

Morgonpromenader innan frukost är skönt. Jag får dem naturliga eftersom att hundarna alltid måste ut och kissa som första punkt på min att göra-lista.

Mina bebisar <3

Mina små ögonstenar <3

Styrketräning: Var inte rädd för att lägga på dig muskelmassa. Du blir inte ”stor” av att träna med vikter. Enkelt förklarat: När du styrketränar ökat fettförbränningen över dygnet eftersom att musklerna kräver energi för att växa.

Var inte rädd för att ta i!

Var inte rädd för att ta i när du tränar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..