Jag fick en läsarfråga av ”Stina” som undrar varför hon inte går ner i vikt trots att hon tränar och äter rätt. Att vågen stannar av är ett återkommande problem för många som vill gå ner i vikt. Men med små förändringar och justeringar kan du få kroppen att kicka igång förbränningen igen.

Hej Malin,

Jag var tidigare kraftig överviktig men har under de senaste halvåret gått ner nästan 30 kg. Jag cyklar 5 kilometer till jobbet (en mil om dagen) och tränar bodypump tre gånger i veckan som jag gillar. Nu, sedan någon månad tillbaka har vågen visat samma och det tar på min motivation. Jag vill inte ge upp, vad ska jag göra?

Tacksam för svar! /Stina

Hej Stina,

Först och främst grattis till din imponerande resa. Vilken förändring du redan har gjort! För mig låter det som att du gör samma samma och att kroppen har vant sig vid ett viss intensitet och har ställt in sig på energisparläge. Ett sätt kan vara att börja variera din träning och chocka kroppen med högre intensitet. Testa att byta ut cyklingen till jobbet mot raska powerwalks eller jogging (om du har duschmöjligheter på jobbet?) . Styrketräning är toppen för förbränningen men testa att under en period byta ut två av bodypump-passen mot spinning. Om du höjer pulsen när du tränar får du bättre resultat. Jag vet inte hur din kost ser ut just nu? Men tänk på att inte äta för lite och för sällan. Jag brukar tipsa om att äta små och näringsrika men energisnåla måltider och flera gånger om dagen. Då måste kroppen jobba för att bearbeta det du äter, vilket ökar kaloriförbrukningen och ämnesomsättningen.

Lycka till!

Kram

Malin

Många små näringstäta men kalorisnåla mål gör susen för ämnesomsättningen!

Många små näringstäta men kalorisnåla mål gör susen för ämnesomsättningen!

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..