Hur många gånger har du inte önskat att du kom upp till gymmet innan jobbet och dagislämning? Att få Instagramskryta med morgonträning och bildbevis 06.00, för att därefter sporta nytränad och spänstig till jobbet, luta sig tillbaka på endorfinboosten för resten av dagen och dessutom får påpeka till alla man kommer i slang med; att man minsann tränade på morgonen (och peppen ”åh, vad duktig du är!” ) Men det är ingen  ”piece if cake” att vända på dygnsrytmen och svinga sig upp 05.30 ur en kroppsvarm säng till ett kalt och slamrigt gym. Här är några knep som kanske kan puffa dig över sängkanten och komma till skott med morgonträningen:

5  bra tips att komma igång med morgonträning

Kom igåg att morgonträning ska vara skonsamt för kroppen. Utveckla en kärleksrelation till din kropp – du har bara en!

Kom igåg att morgonträning ska vara skonsamt för kroppen. Utveckla en kärleksrelation till din kropp – du har bara en <3

Preppa kvällen innan

Ett tips är att ladda kvällen innan genom att dricka mycket vatten (åtminstone tillräckligt) och äta ett lättare proteinrikt kvällsmål någon timme innan läggdags som t.ex. lättkvarg med färska bär eller en glassig smoothie på kvarg, bär, mandelmjölk, agavesirap och kokosolja. (Undvik alla former av alkohol ) Ett lätt kvällsmål kommer hjälpa dig att sova bättre. Plocka fram träningskläderna och lägg dig i rimlig tid. En god nattsömn ökar oddsen att komma iväg. .

Lura hjärnan

Att ställa fram klockan 15 minuter tidigare ger dig ett skönt mentalt försprång.

 

”You snooze, you loose”

Det absolut sämsta du kan göra för motivationen är att ligga kvar i sängen och snooza. ”Kasta dig upp med militärisk diciplin”, det är det enda rätta.

 

Gör en moodboard

Mitt bästa tips (och som jag gör) är att framkalla bilden av din MOROT så snabbt du bara kan när du slagit upp ögonen: Är det att springa Maraton? Prestera bättre på jobbet? Gå ner dina gravidkilon och komma i smaljeansen? Varför inte göra en moodboard och ställa vid sängen? Eller lägga springskorna eller jeansen på nattduksbordet som en påminnelse. Alla knep är tillåtna i ”krig” (kriget mot latmasken)

 

 Fyll på med energi

När jag morgontränar äter jag frukost först efteråt. Äter du tungt innen träningen kommer du bli trött. Kom i väg snabbt ut genom dörren, att hjärnan knappt hinner fatta vad som är i görningen.  Är du jättehungrig så svep en proteinsmoothie på vägen eller ta ett glas mjölk och en banan. Tanken med morgonträning är inte att man ska ta ut sig totalt, utan väcka kroppen på ett sunt och skonsamt sätt.

 

Påminnelse

Viktigt att ta med sig, är att vi människor är olika med olika inbyggda klockor. Alla är inte skapta för morgonträning, utan faktiskt funkar bättre på eftermiddagen/kväll. När du tränar tidigt på morgonen och på fastande mage behöver du anpassa träningen efter kroppens energinivå. Det är inte nu du ska maxa vikter och sätta personligt rekord på fem kilometer. Prestationsinriktad träning är bättre att spara till senare på dagen (då du har hunnit med att fylla på musklernas glykogenförråt genom att dricka och äta ordentligt) Var snäll mot din kropp, du har bara en –  sträck ut efter passet och fyll på med en god och allsidig frukost. Lycka till med dina nya morgonvanor!

 

Behöver du ny motivation? Läs det här! http://blogg.topphalsa.se/vardagspeppmedmalin/2016/03/04/mina-7-basta-kick-ass-tips-for-motivationen/

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..