När jag konditionstränar brukar jag lyssna på kroppen och välja mellan två prestationslägen efter dagsformen – att springa på tid eller distans. Är jag pigg och benen känns spänstiga brukar jag välja tid, det vill säga att springa så snabbt jag kan på en bestämd distans. En bra dag kan jag springa 5 kilometer på 24-25 minuter. (Och efter det är jag klar) Eller välja att springa intervaller: Uppvärmning 5 minuter, intervaller 20 minuter och nedvarvning 5 minuter. In- och ut ur gymmet på 30 minuter!

Lyssna på kroppen och avgör prestationsläge efter dagsformen.

Lyssna på kroppen och avgör prestationsläge efter dagsformen.

Springa på tid: 20 minuters intervallpass

– 2 x 3 minuter på 11,5 km/h. Vila 30 sek mellan intervallerna.

– 3 x 2 min på 12 km/h. Vila 30-45 sek mellan intervallerna.

– 4 x 45 sek på 13 km/h. Vila 45-60 sek mellan intervallerna.

– 4 x 30 sek på 14 km/ Vila 15-30 sek mellan intervallerna.

– 6 x 15 sek på 15 km/h … Vila 15 sek mellan intervallerna.

Ovanstående blir ett rätt svettigt pulspass och BRA förbränningstopp. När det kommer till det här med utveckling (bli snabbare) och fettförbränning är tricket att ”lura” kroppen genom att chocka den med oförutsägbara moment. AttTräningspass behöver inte vara långa och jättekämpiga. Det viktiga är att du gör något positivt varje dag, som du mår bra av.

Springa på distans …

En dag när jag är trött kan jag istället bestämma mig för att springa distans och t.ex.  5 kilometer och låta det få ta den tid det tar. ”Huvudsaken är ju att man rör på sig”, är mitt generella resonemangKanske börjar jag med att promenera de första fem minuterna för att  jogga resterande sträcka. Vid ett sådant tillfälle kan 5 kilometer ta upp till 34 minuter. Är jag seg och omotiverad som f*n så är det 100% bättre att LUNKA 5 kilometer, än att inte komma i väg alls. Eller hur?!

Avslutningsvis  …

Hoppas att du har den fantastiska prunkande onsdag i maj. I dag är det dags för bokmingel och jag är så taggad! (Du har väl anmält dig? till muskleravplysch@gmail.com ?) Sitter i skrivandets stund och bloggar (”obviously”, hello?) och ska alldeles strax sätta tänderna i ett pressmeddelande (känner mig inte alls inspirerad). Därefter ska jag ge mig ut i Hagaparken och jogga med hundarna som tyvärr måste vara ensamma i kväll. Jag brukar skoja om att jag har  ”svart bälte i att vara matte” –  99,9 % av årets 365 dagar är hundarna med mig. Det är mycket sällan de behöver lämnas ensamma. Men kvällens evenemang fyller tyvärr den där noll komma en- procenten …  Hoppas vi ses i kväll!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..