Hoppas att du fått den bästa starten på måndagen och den nya träningsveckan. Tänkte inleda veckan med att bjussa på lite träningspepp – 3 effektiva övningar för en stark mage att ”packa ner i träningsväskan”. Jag fotade bilderna under kraftigt stresspåslag (varför kan du läsa längre ner) när jag var nere hos mamma i Skåne för några veckor sedan.

3 effektiva övningar för en stark mage

”Fäktande supertjejen”

 Startläge: Stå på knä (med underbenen i golvet) och händer med spänd mage och platt rygg. Utförande: Lyft arm och ben diagonalt med bibehållen ”platt rygg” och sträck upp och gör dig så lång som möjligt innan du sänker tillbaka handen och knät mot golvet. Gör bytet till andra handen och knät så mjukt som möjligt. Övningen kan du gärna göra långsamt och på tid istället för repetitioner, ca 45-90 sekunder per set är lagom. Tänk på: ”Platt rygg”, att vara stilla med bålen och spänna in magen.

 

”Sprattlande sälen”

"sprattlande sälen på land" Startposition: Ligg på sidan med korslagda armar och spänd bål.
Utförande: Höj och sänk benen långsamt, utan att tappa kontakten med magen eller spänna nacken. Repetera cirka 10-15 gåner eller gör 45 sekunder.

Utförande: Höj och sänk benen långsamt, utan att tappa kontakten med magen eller spänna nacken. Repetera cirka 10-15 gåner eller gör 45 sekunder.

”Inte nudda golv” (situpsvariant)

"Inte nudda golv" Startposition: Sätt dig och balansera på rumpan, utan att nudda med hälarna i underlaget. För att lyckas med det gäller det att spänna magen. Tänk på att ej krumma med ryggen.
Utförande: Skjut ifrån och slå ut med armarna som en albatros, för bättre balans. Spänn magen under hela momentet och upprepa 45 sekunder.

Utförande: Skjut ifrån och slå ut med armarna som en stolt och stark Albatros, för bättre balans. Spänn magen under hela momentet och upprepa 45 sekunder.

Det var kallt och blåste mycket när vi fotade. Hela tiden ylade mammas hund högljudd i protest mot att vara bunden, någon meter därifrån. ”Jesus, vilket inferno. ” Jag säger då det, vad gör man inte för sina läsare? 😉

Mer träningspepp på bloggen

Smygträna i solstolen – 8 muskelboostare du kan göra utan att (nästan) någon märker

Träna hemma | 4 bra bas-övningar som formar ben, rumpa och mage (bli stark och explosiv på kuppen!)

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..