Ett tips när du tränar cirkelträning är att ladda ner Interval tabata-timer-appen (gratis) som hjälper till att hålla tiden. En peppande mansröst hejar på (go, go, go!!) och ett alarm tjuter när det är dags att starta/sluta. Superfiffigt faktiskt!

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Interval tabata timer-appen ladda du ner gratis!

Tänkte bjussa på 4 pulshöjande övningar som du kan välja att peta in i din styrkecirkel. Du kan också göra dem i följd, vilket jag gjorde i går:  20 minuter löpning/uppvärmning och tabata-intervaller: 4 varv med 4 övningar och 20 sekunder set (träningstid) och 10 sekunder vila mellan varje set. Cirkeln tar inte mer än 20 minuter att göra, en bråkdel av din dag. Och ett mycket effektivt sätt att maxa din förbränning eftersom att du mixar styrka och kondition samt tränar hela kroppen i ett svep. FYI. Alternera mellan upphoppen och skridskohoppen (varannat varv)  så att du inte gör dem efter varandra i samma cirkel.

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

1. Burpee  i fem steg

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Utgångsposition: Utgå från stående position, blicken rakt fram, avslappnade axlar och lätt anspänd bål.

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

2. Sätt ner händerna i underalget, ta ett djupt andetag (=hämta kraft) och hoppa ut med fötterna …

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

3. I en planka. Tänk på att inte ”tappa” bålen.

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

4. Skjut ifrån …

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

5. I ett upphopp! En burpee kan du göra hur enkel eller hur avancerad du vill. Du kan också välja ditt eget tempo. Det är av den anledningen jag viar den i alla dessa steg.

2. Utfallshopp

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Utfallshopp är en riktig ”rumpdödare”! Visar övningen väldigt utförligt här men enkelt förklarat ett utfallssteg på stället med spänsthopp mellan varje benskifte. Tycker du att detta är för utmanande, skippa hoppet och gör bara utfallen. Kom ihåg att varje steg framåt är steg i rätt riktning. Så mycket bättre att t.ex. ”bara” trampa på stället än att att ligga i soffan. Gör vad du vill, bara du inte sitter still!

3. Sneda mountainclimbers

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

 

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Utgångspositionen i en mountainclimber (eller bergsklättraren på svenska)  är en vanlig planka. Viktigt här att du jobbar med en lätt anspänd bål under hela passet (eftersom att det är just en bålövning som även involverar benen) . Dra upp vänster knä mot höger axel och tvärtom. Håll tempo under hela momentet.

4. Alternativ 1: Upphopp

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Ta sats och hoppa som en groda.

4. Alternativ 2: Skridskohopp

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Hoppa från sida till sida som en långfärds skridskoåkare. Gå ner så djupt du kan efter bästa förmåga.

 

 

Maxa din förbränning med 5 pulshöjande övningar

Glöm inte att pusta ut, ge dig själv en berömmande klapp på axeln,  stretcha om du vill och återhämta dig efter passet med mat och drick vatten. <3 Kläderna kommer från Björn Borg.

Läs också …

4 tuffa ”träna hemma-övningar” för en stark och platt mage

4 övningar för starka och snygga armar

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..