Trött på att jojo-banta och pendla i vikt? Lugn, det är faktiskt inte så svårt att hitta sin idealvikt. Det första du ska göra är att sluta banta. Regel nummer ett när det kommer till vikten – BANTA ALDRIG! Kasta alla pulversoppor, shakes och bars – lär dig laga vanlig hederlig mat och rör på ”fläsket”. 😉  Vi sitter alldeles för mycket på rumpan om dagarna. Jag med. Spring, skutta och dansa så mycket och ofta du bara kan. Sätt på ”musiken-du inte kan sitta still till” i lurarna och dra på dig ett par färgglada brallor, ska du se att allting blir genast mycket roligare. Jag älskar färgglada träningskläder!

När det kommer till vikten är maten helt avgörande (förutsatt att du är frisk): Det där med attt äta av rätt näringskällor och tillräckligt mycket energi – små portioner och ofta. HOPPA ALDRIG ÖVER EN MÅLTID. Att hoppa över lunchen är det sämsta du kan göra för att hålla balans, orka och hålla vikten långsiktigt. Lever du ett hektiskt liv på språng behöver du måltidsplanera och göra matlådor så att du alltid har maten nära till hands. Pendlar du i vikt som en jojo och inte riktigt vet vad det beror på? Här listar jag 10 frågor som du kan ställa till dig själv för att lättare se var dina återkommande fallgropar är.

10 viktiga frågor att ställa till dig själv:

Trött på att pendla i vikt som en jojo? Här är 10 tips för att må bra och hitta balans

Trött på att jojo-banta och pendla i vikt? Lugn, det är faktiskt inte så svårt att må bra och hitta sin idealvikt. Foto: Sandra Birgersdotter

Äter du regelbundet?

Är svaret nej kan det vara en anledning till småätande och att du tappar energi på eftermiddagen. Att äta regelbundet är superviktigt för fettförbränningen. Tänk på kroppen som en brasa som hela tiden behöver småflis för att hållas vid liv. Lägger du bara på en eller ett par stora vedklabbar kommer elden dö ut. På samma sätt fungerar kroppens fettförbränningsapparat. Att börja äta på bestämda tider kan faktiskt vara lösningen på kronisk trötthet och muffinsmidjan.

För mycket eller för lite energi?

Det är varken bra att stoppa i sig för mycket eller för lite. Många kvinnor äter för lite och för oregelbundet, vilket gör att kroppen håller på energireserverna istället för tvärt om. Är du osäker på hur en ”normal” portion ska se ut, ta hjälp av en dietist. Ha som tumregel att aldrig ta om mat. Det räcker att fylla tallriken en gång.

Dricker du tillräckligt mycket vatten?

Är du en hängiven kaffedrickare som ofta får ont i huvudet på kvällen. Det kan vara ett tecken på att du dricker för lite vatten. Vi behöver dricka minst 8 glas vatten per dag för att hålla kroppen i trim.

Godis mitt i veckan eller bara på ”lördagar”?

Det är så himla lätt att peta i sig ett par godbitar ur godisskålen på jobbet utan att det känns. Godis innehåller jättemycket med energi och inga som helst näringsämnen. Ta kontroll över godissnaskandet genom att prioritera och ransonera och unna dig vid bestämda tillfällen. Eller ät inte alls. Socker triggar begäret efter ännu mer socker.

Hur ofta slinker det ner en ”kvällsmacka” framför tv:n?

Du behöver inte vara rädd för smörgåsar och kolhydrater men ät dem på rätt tider. Mycket smartare att äta en välkomponerad smörgås (grovt bröd ) med kalkon, keso och paprika mitt på dagen än sent på kvällen.  Är du hungrig, välj kvarg med färska bär. Det är på dagen du behöver energin, inte att sova på. Byt ut kvällsmackan mot kvällspromenad.

Lagar du ordentliga måltider eller blir det mycket hämtmat?

När du lagar egen mat på bra råvaror vet du exakt vad du får i dig och hur mycket av vad. Och bara för att det heter rawfood är det inte detsamma som smalmat.  Att laga egen mat är så mycket smartare för hälsan, miljön och vikten.

Småäter/dricker du under tiden jag lagar mat?

Att unna dig själv att sitta ner när du äter (och inte framför datorn) är ett mått på egenvärde (respektera dig själv, din kropp och maten du stoppar i munnen)  och ger en stund av mindfulness. Beacuse you worth it! Ett medvetet ätande är nykeln till energibalans och att må bra.

Hur ofta dricker du sötade frukjuicer, läsk och alkohol?

Det är så otroligt lätt att klunka i sig extra energi som inte känns. Alkohol är dessutom både energirikt och hämmar fettförbränningen (attack från två håll) Under sommaren är det extra trevligt att dricka rosé på en brygga och de tillfällena har en tendes att esklera. Bestäm dig för att bara dricka läsk och alkohol vid speciella tillfällen.

Äter du för att du är hungrig eller för att du egentligen är uttråkad, stressad, glad (för att fira) eller frusterad?

Mat, godis och alkohol kan fungera som en tröstnapp. Det stillar och lugnar för stunden. Men efteråt känns det inte särskilt bra, eller hur: När du beställer in en hamburgertallrik med EXTRA ALLT (stor pommes, extra ost och dressing) vet du redan innan att du kommer ångra dig efteråt. Men det skiter du i för du är deppig. Och så tar du ju faktiskt en milkshake till den också. När du har ätit färdigt tittar du ner på tallriken med avsmak och tänker ”fy fan vad onödigt. Och så jävla gott var det inte. Gud vad jag ångrar mig nu. Man kan säga att skräpmat är matens motsvarighet på ett one-night-stand.

Att känsloäta är aldrig bra. Varje dag erbjuder nya utmaningar och frestelser. Vi behöver hitta andra sätt att varva ner än att äta eller dricka. Ett sätt kan vara att lära sig meditera. För mig funkar att t.ex. ge mig ut och springa.

Stressar du för mycket?

Stressar man mycket och under en längre period är det lätt att hamna i en negativ spiral. Långvarig stress gör att man sover sämre och mindre stresstolerant, blir ofokuserad, måste jobba övertid, hinner inte träna och äter sämre. Stress är vår tids tobak brukar man säga. Försök göra vad du kan för att minimera din stress i vardagen. Gör att göra-listor för att bli mer strukturerad och minska på  stresssen.

Det börjar med dig … I DAG!

Var hundra procent ärlig mot dig själv när du summerar ovanstående frågor. Vad vi än vill förändra måste vi börja med att sluta upp med att skarva och ljuga för oss själva. Nästa steg är att fråga sig om det är värt det? Är de där extrakilona tillräckligt viktiga att välja bort ”livets goda” för? Är du tillräckligt motiverad för att lyckas? Bara onödigt att dra igång en process om du inte är övertygad om att du verkligen vill. Att misslyckas naggar bara på självkänslan. Vänta hellre tills du känner dig redo och fokuserad. Men kom ihåg att du är lika mycket värd med eller utan dina pluskilon. Den stora utmaningen när det kommer till livsstilsförändringar är att vilja lika mycket hela tiden. Vilket är svårt för de allra flesta. Det kommer dagar när man inte vill (eller ens kommer ihåg varför man gör det) och då behöver man koppla på det där man kallar ett jävla anamma. Då är det bara att gör´t. Och det är bara DU som kan förändra ditt liv. Vänta inte till efter helgen, börja i dag! Get shit done! Lycka till! Kram /Malin

    1. Hej Cecilia, detta är ju min blogg och mina värderingar, baserade på min erfarenheter genom livet. Jag respekterar att alla är olika och mår bra av olika saker. Tack för feedback, önskar dig en skön sommar. Kram

  1. Åå. Så bra Malin! Så bra innehåll och så bra skrivet! Jag vill ha dig till PT 🙂 Tack 👍

    1. Hej Eva, tack! Den dagen jag börjar jobba som PT igen, är du välkommen att träna med mig. <3 Kram

    1. Nej det behöver man såklart inte. Alla är vi olika. Det respekterar jag till 100 %. Jag är dock inte en av dem som mår bra av varken skräpmat eller engångsligg (det är inte heller aktuellt för mig som gift sedan många år tillbaka) Tyckte jag skapade en festlig dramaturgi med just den jämförelsen. Man kanske inte behöver ta allting så allvarligt? Tack för feedback! Kram

Lämna ett svar till malinnylen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..