Hoppas du fått den bästa starten på dagen! Tänkte jag skulle träningspeppa alla er andra som inte bor i Stockholm, genom att visa hur man kan göra hemmaversionen (budgetalternativet?) av Megaformer. Träningsnyheten jag skrev om i går. Med lite kreativitet, ett glatt underlag och en handduk kan du vässa formen (nästan) lika bra hemma i ditt eget vardagsrum, eller på hotellrummet. En handduk tar ingen plats i resväskan. En handduk måste vara det absolut vardagsligaste du kan träna med?!

Jag vill inte på nått vis påstå att alla övningarna i den här träningsserien är superenkla att få till, om du inte är träningsvan med en stark bål sedan tidigare. Men scrolla på bloggen och plocka de övningar som passar dig efter din träningsnivå. Man ska ALLTID utgå från sig själv. Kom i håg det. <3

I de här åtta övningarna gäller det att spänna bålen hela tiden genom samtliga moment. Samtliga övningar ska utföras långsamt och kontrollerat för bästa effekt. Och har du ännu inte laddat ner ToppHälsas app? ÄR det dags att göra det NU! Du kan läsa bloggen såååå MYCKET ENKLARE i appen. Och du får massor MER träningsinspiration i appen av ToppHälsas andra bloggare och expertteam.

 

Träna med handduk – 8 smarta övningar att packa med på solsemestern:

  • Samtliga övningar bör repeteras cirka 10 gånger eller så många du orkar.

1. Utfall i slowmotion

 

Träna med handduk – 8 smarta övningar att packa med på solsemestern

Utfall i slowmotion är en av många övningar som sätter musklerna i darrning.

 

2. Bålövning med parallella fötter

Träna med handduk – 8 smarta övningar att packa med på solsemestern

Har faktiskt ingen aning om vad jag ska kalla denna jämfota core-övning? Men namnet spelar ingen roll, viktigare att du får till övningen.

3. Bålövning för de sneda magmusklerna

Träna med handduk – 8 smarta övningar att packa med på solsemestern

I den här övningen står jag i en roterad planka med parallella fötter, som på bilden. Här är det ”kärlekshandtagen” som får jobba. Mittendelen av ”bordet” är rörligt och med hjälp magmusklerna drar du höften mot armbågarna.

Bonusövningar:

4. Omvänd fällkniv

5. Liggande lårcurl med handduk

6. Mountainclimber med handduk

7. Magtrimmaren nummer ett!

8. Insida lår med handduk

Skulle du tända till på det här med handuk som träningsredskap (den perfekta semesterträningen! ) tipsar jag gärna om boken VARDAGSTRÄNA (träna enkelt med handduk och sjal) av tv-programmet Vardagspuls egen superexpert – Leila Söderholm.

Träna med handduk – 8 smarta övningar att packa med på solsemestern

Träna med handduk eller sjal tillsammans med peppande Leila.

Häng med på min semesterföljetong!

Är medveten om att det här inlägget krossar alla planer på att undfly träningen på semestern. ”Sorry” 😉  Men varför inte ta chansen att återvända till jobbet i en 2.0-version av dig själv? Hälsoboostad, återhämtad och välmåendet på topp. Dagens inlägg är startskottet på min fyraveckors semesterföljetong, med dagliga tips för bästa kom i form-peppen. Ladda ner ToppHälsa-appen och häng på vet ja!

Läs om när jag testade Megaformer …

Malin testar | Maxa formen med Megaformer (och upptäck muskler du inte visste att du hade )

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..