Hur mår du när du äter? Njuter du av mat eller äter du med dåligt samvete? Det det där att lära sig skilja på hunger och sug. För att vi ska må bra och känna oss på bra humör är det viktigt att hålla må bra-hormonet på topp. För att lyckas med det behöver vi en viss grundplåt att stå på som vi får genom att äta sunt, motionera, sova tillräckligt många timmar per natt, återhämta oss i vardagen, älska och skratta mycket och ofta.

”Bättre alternativ i vardagen”, stavas vägen till ett hälsosamt liv

Mat och socker i synnerhet, är en het potatis för många. Under sommaren är utbudet av sockerfällor större än någonsin. Men som tur finns det lika många nyttiga (och minst lika goda) alternativ som färska bär, smoothies istället för milkshakes, nyttiga wraps och matiga sallader istället för flottiga burgare med pommes. och  numera finns det dessutom gott om goda alkoholfria alternativ på Systembolaget. Det blir mer och mer okej att ”krångla” och beställa ”specialare” på restaurang. Självmedvetenhet ses som något attraktivt utav de flesta nuförtiden, med tanke på hur stort wellness har blivit. Restaurangerna vet att de måste haka på den gröna trenden för att locka de mest kräsna gästerna.

Det största problemet med socker är att det finns dolt i så många livsmedel som vi kanske inte tänker på innehåller socker som olika mejeriprodukter, ketchup, bröd, juice, vin med mera.

Jag tänkte dela med mig av några tips för hur du kan ta kontroll över sockersuget med små justeringar i vardagen och börja äta mer medvetet.

8 vägar till minskat sötsug

8 vägar till att ta kontroll över sockersuget

För att vi ska må bra och hormonisera med oss själva behöver vi se till att vi fyller på med det som kroppen blir glad av.

1.Bryta mönster

Det allra bästa sättet att bli av med sockersug är att vänja dig av vid socker och sött helt och hållet. För ju mer vi äter socker, desto mer vill kroppen ha det. För vissa kanske det funkar att äta lite godis ibland (på ”lördagar”) och välja nyttigare alternativ som att välja sorbet istället för vanlig glass. Medan andra behöver utesluta triggers helt och hållet för att bli fri från sockersug, okynnesätande och skåpsupande. Det handlar om att bryta mönster och ersätta mindre bra vanor med nya rutiner för att må bra.

2. Starta dagen starkt

Hur ser dina måltider ut över dagen? Steg ett för att ta kontroll över blodsockret är att se över frukosten. Frukosten är din trampolin för resten av dagen. Ta bort alla eventuella sötade produkter och ersätt med sockerfritt och fiberrikt. Enkla grejer, som att till exempel byta ut vaniljyoghurt och start mot naturell yoghurt med chiafrön, knäckebröd och banan.

3. Ta kontrollen över kvällsuget

Nästa steg kan vara att ta kontroll över kvällssuget. En av mina favoritmiddagar just nu är kokt torsk med pepparrotssås, sparris, sojabönor och sockerärtor. Till kvällsmål gör jag smoothie på naturell kvarg och lite naturell yoghurt och bär. Är jag extra sugen (kanske tränat på kvällen) kan det slinka ner ett par deciliter popcorn också. Mitt på dagen, när man är i gasen, är de flesta bättre och motiverade på att äta bra. Jag upplever att frukost (äta dåligt eller inte alls) och kvällsrutinerna är de största fällorna för de flesta.

4. Äta regelbundet

Mellis och att äta regelbunda måltider är jätteviktigt för att hålla blodsockret på en bra nivå och hålla viktbalans.

5. Rör på dig!

Att träna och motionera gör dig mer harmonisk och glad vilket gör det lättare att vara målmedveten och tänka långsiktigt. Byt gärna ut kvällmackan mot kvällspromenader. Att motionera regelbundet gör att du sover bättre. Sover du bättre är det mindre risk att du förknippar trötthet med hunger.

6. Spola kröken

Alkohol är verkligen inte din bästa vän när det kommer till sunda vanor, ”bikinform”, hälsa och leva ett långt friskt liv. Kan irretera mig på att alkohol galmoriseras så mycket som det gör. Vad man än ska göra så ska vin och champagne införas som ett kvitto på att det verkligen är sådär superlyxigt och extra trevligt. Missförstår mig rätt, tycker visst kan det vara trevligt med ett glas eller två ibland, men det måste ju gå att ha trevlig och lyxigt även utan alkohol?

7. Mindful eating

Att ta kontroll startar med att börja äta mer medvetet. Många kvinnor har- eller har haft ett komplicerat förhållande till mat och ätande. Ta reda på hur du mår och varför du äter när du äter: Är det för att du är hungrig eller äter du för att du är uttråkad, stressad, ledsen, för att fira eller för att smälta in – för att inte göra andra besvikna?

”Äntligen! ”tänkte jag när jag ramlade över boken Mindful Eating av Elin Borg. MINDFUL EATING lär oss att stanna upp- lyssna på oss själva och kroppens behov och känna efter vad just du behöver för att må bra och hitta din trivselvikt. Att medvetengörande ätandet och allt som påverkar ätandet. Elin hjälper oss att lägga våra värderingar åt sidan, skapa en förståelse och en acceptans för våra tankar, känslor och beteenden. Du kan välja mellan att läsa boken från pärm till pärm eller att praktisera den som en sexveckorskurs.

8 vägar till att ta kontroll över sockersuget

8. Meditera dig sockerfri

Bryt oro och stress med meditation. Det mesta av vår oro är hjärnspöken som vi skapar själva. Låt yoga eller stunds meditation blir din nervarvning istället för mat eller alkohol. Tanja Dyredand ( som guidar dig genom filmen) hade levt under allvarlig stress under så pass lång tid att hon tillsist drabbades av hjärnblödning. Tanja fann inre harmoni och återhämtning genom yogan och meditation och är i dag en framgångsrik kursledare inom ämnet. Här hjälper hon dig att på bara fem minuter varva ner och punktera negativa tankebubblor.

Kommer du ihåg?

Det du tänker – säger du
Det du säger – gör du
Det du gör – lever du

 

Bestäm dig för att I DAG är dagen när DU startar på ny kula – börjar äta bra, motionerar och lever hälsosamt. Dagen när du stiger upp fast beslutsam om att gå och lägga dig på kvällen nöjd och glad. Bestäm dig för att I DAG är ditt ”i morgon”.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..