Dagar när jag inte känner mig sådär jätteträningssugen brukar jag göra ”konstgjord andning” på mig själv genom att:

  1. Hugga tag i första bästa träningskompis.
  2. Riva av ett intervallpass, på gymmet eller utomhus. På mindre än en halvtimme kan du få träningen gjord och på så vis få mer tid till annat.

Här visar jag ett kul intervallpass med boll som du kan göra som ett tabata-pass: 20 sekunder träna och 10 sekunder vila, 4-6 varv och vila en minut mellan varven. För att underlätta för mig själv använder jag gratisappen Interval-Tabata-timer och älskar den peppande rösten som säger inför femte och sista setet – ” OUTSTANDING!!!” Känner mig faktiskt lite tuffare då, haha!

Rolig intervallträning med boll

Dessa övningar är delvis ”lånade” av en av mina stora inspirationskällor på sociala medier – personliga tränaren Ida B. Ohlsson (@workoutispassion ) Men jag har gjort dem till min version och Mallan-sportbrallan-style. Det är just DET som är så himla bra – att man kan låta sig inspireras av andra men göra på sitt sätt och utgå från sig själv.

För dessa övningar behöver du: en bosuboll och en slamball eller medicinboll med passande vikt.

Tådutt på bosuboll

Träna intervallträning med boll

I den här övningen gäller det att hålla tempo. Dutta med varannan tå på bosubollen. Rolig och studsig flåsövning!

Burpees på bosuboll

Här gör du en vanlig burpee börjar- och avslutar momentet på bollen. Här drar du nytta av bollens

Här gör du en vanlig burpee och börjar- och avslutar momentet på bollen. Med hjälp av bollen får du extra shwung i rörelsen. En roligare burpee helt enkelt!

Tänk på att ha bollen på en greppvänlig yta och inte på en glatt, som på bilden.

Tänk på att ha bollen på en greppvänlig yta och inte på en glatt, som på bilden. Bollen kanar lätt iväg. Och du, gör burpeen på DITT sätt. En burpee kan bli hur jobbig eller lätt som helst, det är upp till dig.

”Knäböj” på boll

I den här övningen faller du ner på bollen från stående och tar dig upp igen, utan att ta hjälp av något.

Här gäller det att ha tungan rätt i mun och spänna bålen, för det här är inte den kontrollerade knäböjen du är van vid. I den här övningen faller du ner på bollen från stående och tar dig upp igen, utan att ta hjälp av något. Grym övning för koordination, bål, rumpa och ben.

”Slamball”

Rolig intervallträning med boll

Att träna med slamballs kommer från CrossFiten. Den perfekta skolboksslamballen ser ut som så: Stå med fötterna höftbrett isär och tårna pekandes lätt utåt. Plocka upp bollen som i ett marklyft/frivändning och gå med bollen över huvudet. Dunka bollen i golvet med hjälp av din core. Nästan som att du gör en stående crunch.  Detta ska ske i ett enda svepande moment. Du tränar ben, rumpa och framförallt är det effektiv och rolig bålträning.

Situps med bollstöt

Rolig intervallträning med boll

Här stöter du bollen mot taket med hjälp av magmusklerna. Glöm inte att andas.

Här stöter du bollen mot taket med hjälp av magmusklerna. Välj en boll med lagom vikt och glöm inte att andas.

Armhävning på instabilt underlag

Tyvärr

Tyvärr ”glömde” jag att visa armhävningen på bollen? Får skylla på att jag var hungrig och ”kortslutning” i hjärnan. Och ännu hungrigare kameraman med blodsockerfall.  I detta moment lägger du bosubollen upp och ner, med den runda sidan nedåt. På så vis balanserar du i armhävningen på ett instabilt underlag, vilket gör armhävningen mycket mer utmanande. Eller så gör du som jag, utan boll. På tårna eller på knäna. Viktigare att göra en strikt och effektiv armhävning än ”styla” och slarva. ;-) Lycka till! <3

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..