Nu är det bara några dagar kvar till ToppLoppet. Jag har varit ute och smygtränat lite på egen hand (Mårten skulle springa loppet baklänges i mitt tempo) Sprang Årstaviken runt igår tillsammans med Greta. Löpning med inslag av obligatoriska glasspauser (”glassfulness”) och hysteriska skrattattacker.

Har du funderat på varför just har blivit så populärt? En solklar uppsida är (1) lättillgängligheten, bara snöra på sig ett par skor och ge sig ut – var du än är. Och så är det (2)trendigt. Helt i stil med den urbana människans livsföring.

En annan grej är att det är (3) billigt. Bra för dig som vill hålla i ekonomin och slippa dyra gymkort. Dessutom är det skönt och avstressande efter en lång arbetsdag inomhus, att få komma ut i naturen och byta luft i lungorna. (4 & 5)Frisk luft och mindfulness i ett! Och så är det (6)sköööönt … Eller hur är det med det där egentligen? Du vet det där eftersträvansvärda FLOWET alla löpare jagar … DEN KÄNSLAN och (7) endorfinpåslaget (kroppens eget morfin) som ”alla” snackar om.

Skulle kanske inte påstå att nybörjarlöpning är direkt ”skönt” … Men du kommer dit (till belöningen) om du håller ut i den mentala uppförsbacken (med ett leende, som i filmen? 😉 och inte ger upp, bara för att det är ”lite motigt i början”. Ingenting kommer ju gratis här i livet, varken löparformen eller annat.

Kan ta mig själv som ett exempel: Har haft både toppar och dalar i min löparkarriär. Toppen jag hade när jag var i yngre tonåren och fossingarna flöt över marken som kvicksilver. Känslan (den känslan) när allt bara lirade och jag kunder springa hur långt och (nästan) hur snabbt som helst. Flowet. Har aldrig varit någon hundrameterslöpare direkt. Är inte den explosiva typen, snarare uthållig som en arbetshäst.

5 eller 10 kilometer? Hur långt eller snabbt du springer spelar ingen roll, det viktiga är ATT du rör på dig. Och sätt inte för stor press på dig själv. Spring för din egen skull. Ha kul på vägen!

5 eller 10 kilometer? Hur långt eller snabbt du springer spelar ingen roll, det viktiga är ATT du rör på dig. Och sätt inte för stor press på dig själv. Spring för din egen skull. Ha kul på vägen!

Hade en period i senare år när jag inte alls var löparfit (eller fit överhuvudtaget) och knappt orkat lufsa runt fem kilometer. Nu är ligger jag någonstans mittemellan skulle jag tro? I tillräcklig form för att spontanspringa en mil, men skulle krypspringa ett maraton. Nu är inte maraton heller min målsättning. ToppLoppet och 10 kilometer på lördag är ett lopp som ligger helt i linje med min ambition. Jag tycker det är jätteroligt att springa lopp (det sociala och festliga runt omkring själva löpningen) men jag är inte intresserad att duka under på kuppen. Till vilket pris?

ToppLoppet- here we come! Du har väl anmält dig till ToppLoppet den 17 september i Hagaparken? Årets roligaste familjelopp!

På lördag kan du träffa mig och Mårten på ToppLoppet. Vi kommer att finnas i ToppHälsas tält från klockan 11.30. Klockan 12.45 går starten för 10 kilometers loppet. Alla läsare som kommer fram och säger ”hej”  får en kram! ;-)

Vet att många tycker det är lite skrämmande med lopp som företeelse, oavsett om det är fem eller tio kilometer det handlar om. Tror att det viktigaste är att inte sätta för stor press på sig själv. Visst kan det vara sporrande att stätta upp personliga målsättningar . Men gör det i så fall för din egen skull, inte för följarna på Instagram. Hoppas vi ses i startfållan på lördag. Alla läsare som kommer fram får en kram, det lovar jag! <3

KRAM //Malin

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..