Det finns en magisk förväntan i ordet FIKAPAUS … Har kanske inte så mycket med det som du stoppar i munnen, snarare för den meditativa delen – det där med att få sitta ner en stund eller ta en nypa frisk luft. För att må bra och orka jobba effektivt en hel arbetsdag behöver vi få regelbundna avbrott, sträcka på oss, skingra tankarna och vila hjärnan (om du kan låta bli mobilen det vill säga?) Just därför är mellis/fikapausen så bra. Fler fikapauser åt folket med andra ord! 😉

I dag står det ”LCHF-KESOPLÄTTAR” på menyn. Kesoplättar är busenkla att göra. En nyttigare alternativ till vanliga pannkakor/plättar utan gluten, och med mycket protein och vitaminer, mineraler, nyttiga fetter samt noll kolhydrater.

Dagens

” Mellisfulness” <3

Kesoplättar för två personer:

Du behöver: 2 ägg, 250 gram keso och en matsked fiberhusk.

Gör så här: Rör ihop ingredienserna och låt stå i 20 minuter för en fastare konsistens. Klicka sedan ”plättar” i en stekpanna. Stek därefter i relativt låg temperatur, upp till 10 minuter, tills de fått gyllenbrun stekyta. Jag brukar lägga plättarna i en ugnsfast form och grädda på cirka 175 grader. Både för att de ska hålla värmen på grund av den långa stektiden, men även för att de ska ”götta ihop sig”.

Garnera med bär och grädde, eller som jag i dag – kvarg, banan och en klick ekologiskt jordnötssmör. Plättarna blir rätt salta och det är gott bryta av med något sött till.

Därför är fikapausen så bra

”Shake (fake) it, til you make it! En smart mellisförvaring när man är på språng är shakern.

Därför är fikapausen så bra

I dag har jag plåtat akrobatiska träningsövningar för ToppHälsa.  Vi var hemma i AD-Helenas tjusiga hus i Djursholm. När jag kom hem var jag hungrig som en häst och snodde ihop en plåt kesoplättar. Ibland måste man bara ”släcka bränder” och ta det man har hemma. Kesoplättar funkar faktiskt både som en lättare lunch och mellis, beroende på mängd.

Därför är fikapausen så bra

Heltidsjobbade en gång, för länge sedan nu, i en klädesbutik där vi endast fick 30 minuters lunchrast på en hel arbetsdag. Vi fick stå och trycka i oss kvarg på lagret i smyg för ägarinnan. Sjukt! Både hennes diktatur (jäkla utsugare) och att vi, vuxna kvinnor, dansade efter hennes pipa?!  Vad var det för sätt att behandla sin personal?  Med flera liknande rysare i bagaget, tycker jag att det här med mellispauser är oerhört viktigt. Behövs bara en kortare rast för att ”ladda om”, åtminstone så man kan behålla sitt människorvärde och ombesörja sina basala behov – kissa och sitta ner och äta i 10 minuter. Är väl det minsta en människa kan begära?

Fler mellanmålstips hittar du här …

”Malins mellis” | Banan med ekologiskt jordnötssmör

”Malins mellis” | Smoothie på kvarg och bär

”Malins mellis” – keso med äpple och kanel

 

 

 

  1. Jag äter 6 gånger om dagen! Skulle inte kunna överleva utan mellanmål 🙂 Kram!

    1. Nej, inte jag heller. Trots att jag förmodligen inte har lika hög energiomsättning som du 😉 Men har märkt att jag blir mer insulinkänslig med åren. Kram bästa du! <3

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..