”Whooo!”, så jäkla skönt att ha morgontränat. Sitter nyduschad framför datorn med kaffe och håret i en turban. Går igenom mejlen innan jag ska cykla iväg och beta av ett par pressfrukostar. Det är pressvecka i Stockholm, och då vi bloggare och journalister bjuds in till presskontoren för att klämma och känna på vårnyheter.

Återkommer ofta och gärna till det här med hur träning trollar med psyket. Hur en jobbig situation, som i stunden upplevs som överväldigande, kan växla om till att kännas hoppfull och fullt hanterbar, tack vare ett träningspass. Hur du punkterar prestationsbubblan när du går all in” i någonting annat än jobb (mindfulness) och trimmar hjärnan med en massa ljuvliga må bra-hormoner. Endorfiner är ta mig tusan bästa medicinen mot trötthet, ångest och stress. När du är sådär äckligt jätte, jättestressad, att det bultar i tinningarna och du nästan har blodsmak i munnen och inte ”hinner träna”, det är du behöver det som mest. Och när du tränar kroppen, tränar du även hjärnan.

Stress tar lätt över tillvaron om du inte ser upp. Tisdagen till ära, tänkte jag dela med mig av några tips hur jag gör för att lätta på trycket och minska på vardagsstressen:

 

Med hjärnan som motivation

Så fixar du vardagsstressen

”Träning är kanske inte alltid lockande, men alldeles för BRA för att inte göras. När du väl hajat kopplingen kommer du ALLTID ha tid för fysisk aktivitet och att må bra. ” Foto: Fanny Roethlisberger

 

För mig är träning och vardagsmotion fundamentet för att må bra. Tränar jag inte mår jag snabbt svinpissigt – blir trött, ofokuserad och deppig. Det har tagits fram fler bevis som pekar på sambandet mellan motion och en stark hjärna. På Bonniers trendspaning, som jag nämnde i förbifarten för ett tag sedan, konstaterade vi  att träning på arbetstid med all sannolikhet kommer att bli norm inom bara några år, då det blir mer och mer tydligt att vältränade människor presterar bättre och har mycket enklare att hantera stress. Den bästa effekten av träning får man mitt på dagen.

Träning behöver absolut inte vara tuffa pannbenspass utan det går bra med cykling, löpning och promenader. Har du ett riktigt stressigt jobb och tillvaro kan yoga vara träningsformen för dig.

Många människor äter mediciner i onödan, då lite motion i de flesta fall hade fått dem att må så mycket bättre. Skådespelerskan Lena Dunham är en av de offentliga personer som gått ut i media och berättat hur träning har hjälpt henne att lindra depression. Träning är kanske inte alltid lockande, men alldeles för BRA för att inte göras. När du väl hajat kopplingen kommer du aldrig kunna sluta. Med det sagt –  ”More brainpower to the people!”

Så fixar du vardagsstressen

Jag har som regel att promenera (när jag kan ta med hundarna) eller cykla till alla mina möten. Även när det regnar. Just för att få in vardagsmotionen när jag jobbar hemifrån. Och du, coola människor använder hjälm ;-) Hellre skärpt än chic, om jag måste välja. ;-)

Mobilfria zoner

Har som regel att lämna mobilen på laddning när jag tränar och rastar hundarna. Är så himla lätt att man av gammal ovana går in på jobbmejlen eller sociala medier och ”går igång” på någonting som skulle kunna vänta till senare. Lätt att sabba nuet och vad som var tänkt som kvalitetstid med en vän. Hemma hos oss lägger vi bort mobilerna på kvällarna och sover med mobilerna i ett annat rum.

Skriv listor

För att få bättre jobbkoll brukar jag göra en lista på ”måsten” i fallande skala. Det skapar struktur och gör det lättare att hålla tankarna i schack.

Så fixar du vardagsstressen

”Where I lay my helmet (hat) that´s my home. ”På möte på PR-byrå.

#FOMO?

”Fear of missing out”, är du en av dem som har svårt att välja? Fokusera inte på för många saker samtidigt. Att tacka nej till saker ibland är nödvändigt för att må bra. och var inte rädd för missuppfattas som ”otacksam” eller ”tråkig”, det är snarare ett tecken på självmedvetenhet och karaktär.

Bra mat för en bra dag

Socker triggar stresshormonet och sätter blodsockret i gungning – snabba kickar för att sedan göra dig trött, grinig och ofokuserad. Välj bra mat som får dig att må bra: Livsmedel med mycket fibrer, grönsaker och proteiner. Tänk även på att undvika alkohol mitt i veckorna. Socker och alkohol är verkligen ingen bra grund för skönhetssömnen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..